Skip to content
Home / Nieuws / Microsoft Dynamics 365 / Is het einde van Dynamics CRM/365 on-premise in zicht?

Is het einde van Dynamics CRM/365 on-premise in zicht?

Online-vs-Onprem-preview

We ondervinden dat bedrijven vandaag nog steeds Dynamics 365 of Dynamics CRM on-premise gebruiken.

Hoewel we voor nieuwe projecten vooral werken met de online versie van Dynamics 365 en het Power Platform, komen we nog steeds in aanraking met bedrijven die de overstap naar de cloud nog niet hebben gemaakt. Het lijkt erop dat dat niet lang meer zal duren. Toen ik onlangs de lifecycle-documentatie rond Customer Engagement bekeek, kwam ik iets tegen dat mij doet denken dat Microsoft volledig klaar is om dit verhaal helemaal te beëindigen. Iets waarvan dat we wisten dat dit vroeg of laat zou gebeuren.

Voor degenen die niet op de hoogte zijn van de productlevenscyclus bij Microsoft. Er zijn twee soorten polities: Fixed & Modern
De Modern Lifecycle Policy biedt continue ondersteuning en service voor een product zonder geplande einddatum. Dynamics 365 Online valt onder deze Modern Lifecycle Policy.
De Fixed Lifecycle Policy biedt ondersteuning voor een product over een periode van 10 jaar in twee fasen van 5 jaar. Dit te beginnen vanaf de datum van de productrelease.

 

  • Fase één is de Mainstream Support:

Waarin nieuwe functies en functionaliteit worden geboden, samen met beveiligingsupdates en bugpatches. Denk dan aan bv. de outlook integratie, LinkedIn integratie, ai gestuurde functionaliteiten, enz… die de gebruiker zijn productiviteit doet stijgen.

  • De tweede periode van 5 jaar is Extended Support:

Waarin geen nieuwe functies worden geïntroduceerd en de Support voornamelijk bestaat uit beveiligingsupdates met een aantal (bug) hotfixes die tegen betaling beschikbaar zijn.

 

Bij het doornemen van de Dynamics CRM 2016 documentatie viel mij de Mainstream Support einddatum van 1/12/2021 op. Vijf jaar na de release van 30/11/2015 en de Extended Support einddatum op 13/01/2026. Tot nu toe is er niets dat zegt dat Customer Engagement in zijn geheel weggaat, alleen dat bij CRM 2016 de normale levenscyclusstappen doorloopt.

Dat is tot dat je kijkt naar de datums van Microsoft Dynamics 365 for Customer Engagement (v9.0). De Mainstream Support einddatum is 1/9/2024 wat niet vreemd is voor een release die plaats vond op 31/10/2018. Wanneer u echter naar de einddatum van Extended Support kijkt, heeft deze dezelfde einddatum als CRM 2016, 13/1/2026. Stel dat het de normale Fixed Lifecycle Policy zou volgen, zou de Extended einddatum pas op 1/9/2029 zijn. We missen 3 volle jaren ondersteuning!

Het lijkt het erop dat de on-premise versie van CRM/Dynamics 365 niet langer beschikbaar zal zijn in 2026. Conclusie is dat het nu tijd is om serieus na te denken over de voorbereiding en planning voor de overstap naar Dynamics 365 Online.

 

Naast de ondersteuning die zal wegvallen is het ook belangrijk te bekijken wat er in de onlineversie al aan features zijn bijgekomen en zullen bijkomen. On premise blijven is achterlopen op uw concurrenten. Wenst u vrijblijvend meer info over hoe we vanuit Profility de overstap en planning kunnen bepalen voor u bedrijf? U mag ons steeds contacteren, onze experts helpen u graag op weg.