Skip to content
Home / Nieuws / Microsoft Dynamics 365 / 5 Essentiële ingrediënten voor een succesvolle CRM-implementatie.

5 Essentiële ingrediënten voor een succesvolle CRM-implementatie.

pexels-fauxels-3183165 (1)

Of u nu een nieuw CRM-initiatief start of een bestaand initiatief bergt, onderschat nooit de waarde om de tijd te nemen om te peilen of uw organisatie de belangrijkste ingrediënten heeft voor een succesvolle CRM-implementatie – voordat u besluit om het te implementeren.

 

  1. Medewerkers en proces eerst, software daaropvolgend

De beste CRM-software overwint geen proces- of personeelstekorten. Vanuit Profility blijven we ons verbazen over hoeveel bedrijven niet begrijpen wat de impact is van een goede mix van mensen, processen en technologieën. Investeer de tijd van tevoren om ervoor te zorgen dat uw mensen en processen op elkaar zijn afgestemd. Introduceer vervolgens technologie om die processen te stroomlijnen om een veel hoger rendement op uw investering te realiseren.

 

 

  1. Uitvoerend Sponsorschap

Het beste CRM-systeem ter wereld zal het niet zijn als u niet kunt zorgen voor de uitvoerende sponsoring voor het succes van het project. Executive sponsoring is niet te verwarren met de mensen die het project beheren. Executive sponsoring is een individu of groep van personen die verantwoordelijk zijn voor de strategische richting. Dit om het bedrijf en de toezicht op de mensen die het CRM-systeem zullen gebruiken te garanderen. Een CEO of Sales VP die CRM bij de teams promoot, gaat veel verder dan de CIO of IT Manager.

 

 

  1. Definieer CRM-succes

Waarom voert u een CRM-systeem in? Definieer, documenteer en communiceer de waardepropositie voor elk pijnpunt dat u probeert aan te pakken; bepaal vervolgens de structuur van uw CRM-project om die doelen te bereiken. Maar vergeet niet dat er twee niveaus van succes zijn; organisatorisch en individueel. De vraag die u op elk niveau van de organisatie wilt stellen is “Wat zit er voor mij in”. Het verminderen van belastende administratieve taken kan erg belangrijk zijn voor een individu; net als het hebben van zichtbaarheid in de Sales Pipeline is voor een organisatie.

 

 

 

 

 

  1. Geleidelijk aan implementeren

Verandering is nooit gemakkelijk en je wilt de mensen niet overweldigen. Definieer een projectbereik dat de basis legt voor een aantal onmiddellijke overwinningen. Dit zal helpen om de adoptie van gebruikers te verzekeren en een impuls te geven aan het CRM-initiatief. Als mensen het systeem gaan gebruiken, zullen ze in staat zijn om de nodige geïnformeerde feedback te geven om de volgende fase van de implementatie op zich te nemen. Zo werken we bij elk project vanuit Profility op de “agile manier” van werken waar we adhv 2-wekelijkse sprints telkens verder gaan in het project en waar de klant centraal staat. Een iteratieve mentaliteit zal een cultuur van continue verbetering ontwikkelen.

 

  1. De uitvoering actief beheren

Een intern team met een “go to” persoon (personen) voor de CRM-gebruikers is erg belangrijk. Dit is het team of individu dat het momentum van het CRM-systeem zal voortzetten. Zij zullen dienen als “data power users”, en algemene toezichthouders van het systeem om ervoor te zorgen dat er een voortdurende afstemming is met het bedrijfsproces. Bedrijven die sterke interne “power users” hebben zullen het hoogste rendement op hun investering realiseren; en de beloningen zijn groot.

 

Profility implementeert al meer dan tien jaar Customer Relationship Management (CRM)-systemen en we begrijpen de psychologie, de methodologie en de “sleutelingrediënten” die nodig zijn voor een succesvolle CRM-implementatie. Vandaag de dag zijn we vanuit een technologisch perspectief alleen nog maar gefocust op Microsoft Dynamics 365 CRM omdat we vinden dat het de beste investering in CRM-technologie is die een bedrijf kan doen; onze CRM-implementatiemethodologie heeft echter in de loop der jaren nooit stilgezeten en is zeer technologisch georiënteerd. Onze medewerkers, ervaring en de manier van werken zijn in de eerste plaats de sleutel tot het succes van onze klanten, en dat is de manier waarop we ons succes meten.